RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Kelas : 5 Dedikasi
Subjek : Kajian Tempatan
Hari : Isnin
Masa : 7.45 pagi -8.45 pagi
Bilangan murid : 24 orang
Topik : Identiti Negara
Sub-topik: Jalur Gemilang
Pengetahuan sedia ada : 1. Murid pernah melihat Jalur Gemilang
2. murid pernah mendengar lagu Jalur Gemilang
Hasil Pembelajaran : Di akhir pembelajaran ini, murid dapat :-
1. Mewarnakan Jalur Gemilang dengan warna yang betul
2. Mengingati maksud warna dan lambing yang terdapat pada Jalur Gemilang
3. Menyanyikan lagu Jalur Gemilang dengan lirik yang betul dan bersemangat
Penggabungjalinan : Pendidikan Seni (Visual,Muzik & Pergerakan)
Penerapan Nilai : Patriotisme, Ketekunan, sabar, Cermat
Bahan Bantu Mengajar : 1. Laptop, LCD
2. Kertas Lukisan, Pensil Warna, lidi
3. papan hitam, kapur
Langkah | Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran | Catatan | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | ||
Set induksi (10 minit) | 1. Guru memainkan lagu Jalur Gemilang kepada murid-murid 2. Guru bersoal jawab dengan murid tentang lagu Jalur Gemilang yang diperdengarkan a. Apakah tajuk lagu yang didengar oleh murid? | 1. Murid mendengar lagu Jalur Gemilang yang dimainkan oleh guru 2. Murid bersoaljawab dengan guru tentang lagu yang dimainkan | BBM: 1. Laptop 2. LCD Nilai-nilai murni: 1. ketekunan |
Langkah 1 (10 minit) | 1. Guru menunjukkan gambar Jalur Gemilang kepda murid-murid 2. Guru memberikan penerangan tentang Jalur Gemilang kepada murid-murid · Maksud jalur · Maksud warna · Maksud lambang yang terdapat pada Jalur Gemilang | 1. Murid melihat gambar Jalur Gemilang yang ditunjukkan oleh guru 2. Murid mendengar penerangan yang diberikan oleh guru | BBM : 1. Laptop 2. LCD |
Langkah 2 (20 minit) | 1. Guru mengarahkan murid membentuk enam kumpulan yang terdiri daripada empat orang ahli 2. Guru mengedarkan kertas lukisan, lidi dan pensil warna kepada murid-murid 3. Guru menunjukkan gambar Jalur kepada murid-murid 4. Guru minta murid melukis dan mewarnakan Jalur Gemilang pada Kertas lukisan yang telah dibekalkan 5. Guru minta murid melekatkan lidi dengan lukisan bagi membuat bendera | 1. Murid membentuk enam kumpulan 2. Murid mengedarkan kertas lukisan dan pensel warna kepada enam kumpulan 3. Murid melihat gambar Jalur Gemilang yang ditunjukkan oleh guru 4. Murid melukis dan mewarnakan Jalur Gemilang 5. Murid melekatkan lukisan yang telah dilukis kepada lidi untuk membuat bendera | BBM : 1. Kertas Lukisan 2. Pensel warna 3. lidi 4. Laptop 5. LCD Nilai-nilai murni: 1. Sabar 2. Cermat Kaedah: 1. Kolaboratif dan Koperatif |
Langkah 3 (10 minit) | 1. Guru menulis lirik lagu Jalur Gemilang di papan hitam dan minta murid salin didalam buku latihan: Jalur Gemilang Merahmu bara semangat waja Putihmu bersih budi pekerti Kuning berdaulat payung negara Biru perpaduan kami semua Puncak dunia telah kau tawan Lautan luas telah kau redah Membawa semangat jiwa merdeka Semarak jaya kami warganya Empat belas melintang jalurnya Semua negeri dalam Malaysia Satu suara satu semangat Itu sumpah warga berdaulat Jalur gemilang... di bawah naunganmu Jalur gemilang... kami semua bersatu Perpaduan ketaatan Amalan murni rakyat Malaysia Jalur gemilang... megah kami terasa Jalur gemilang... kibarkanlah wawasan Merah putih biru kuning Jalur semangat kami semua Berkibarlah Berkibarlah Berkibarlah Jalur gemilang 2. Guru menyanyikan lagu Jalur Gemilang diiringi muzik 3. Guru minta murid menyanyikan lagu Jalur Gemilang dengan bersemangat sambil menggerakkan badan dan mengibarkan bendera mengikut alunan muzik. | 1. Murid menyalin lirik lagu Jalur Gemilang di dalam buku latihan 2. Murid mendengar nyanyian daripada guru dan belajar | BBM : 1. Papan hitam 2. Laptop 3. LCD Nilai-nilai murni : 1. Patriotisme Kaedah : 1. Belajar Cara Belajar |
Penutup (10 minit) | 1. Guru memberikan lembaran kerja kepada murid-murid 2. Guru bertanyakan tentang pelajaran pada hari ini a. Apakah nama bendera Malaysia? b. Apakah maksud warna pada bendera Malaysia | 1. Murid menyiapkan lembaran kerja 2. Murid menjawab soalan cikgu tentang pelajaran hari ini | |
No comments:
Post a Comment